
Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) este primul ONG care se implică activ în lupta împotriva contrabandei. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri.
Asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de acest fenomen. Deși 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă, doar 1% ar acționa ACTIV prin denunțarea acestui fenomen
Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” va lupta împotriva produselor contrafăcute
În susținerea misiunii sale, asociația ACTIV a realizat în luna iulie, în colaborare cu Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES, un studiu de piață cu privire la percepția românilor asupra traficului ilicit.
Studiul, realizat pe un eșantion naţional reprezentativ de 1.200 de persoane, relevă faptul că 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă. Totodată, studiul arată că aproape 20% dintre români ar cumpăra un produs de contrabandă datorită prețului mai mic.
“Am constituit asociația ACTIV din nevoia ca societatea civilă să se implice în lupta împotriva fenomenului de contrabandă. Ne propunem să folosim toate pârghiile legale în scopul combaterii traficului ilicit, care generează efecte negative în planul stabilității economice, al bunăstării sociale, al sănătății și siguranței publice. Îngrijorarea noastră pleacă de la rezultatul studiului, care arată faptul că din cei 65% dintre românii care exclud ferm achiziția bunurilor de contrabandă, peste două treimi își justifică decizia prin teama că produsele de contrabandă nu îndeplinesc standardele de calitate necesare. Riscul derivă din faptul că acești consumatori pot fi convinși că mărfurile de contrabandă sunt acceptabile din punct de vedere al calității, în acest caz procentul celor care ar consuma astfel de produse putând crește exponențial”, spune Daniel Mărăcineanu, Director General Asociația ACTIV.
Contrabanda este un fenomen extrem de răspândit în societatea românească
Românii au acces facil la bunuri pentru care statul nu încasează nicio taxă. Conform studiului citat, ţigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România (97% dintre respondenți). Pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%), urmate de droguri 89%, alcool 82% și medicamente 75%.
Citește și:
Sâmbăta bucuriei, în Centrele Auchan!
Referitor la accesul publicului larg la produsele de contrabandă, podiumul e ocupat de aceleași trei categorii de produse: 67% dintre respondenți confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute, 63% spun că au avut acces la țigări de contrabandă, 33% dintre intervievaţi declară că au întâlnit alcool de contrabandă, iar 19% că au avut contact cu medicamente de contrabandă.
Același studiu realizat de Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit arată că fenomenul de contrabandă este unul tolerat la nivelul societății românești. Cei care exclud cumpărarea produselor de contrabandă invocă nesiguranța legată de calitatea produselor (două treimi) și nu ilegalitatea sau imoralitatea acțiunii (doar 17%). Dintre cei care ar cumpăra produse de contrabandă, aproape 75% își justifica acțiunea prin prisma prețului de achiziție mai mic.
Deși 94% dintre respondenți conștientizează efectul negativ al contrabandei asupra economiei românești, iar 89% dintre cei chestionaţi sunt conștienți de impactul negativ asupra bugetului de stat, doar 54% dintre ei consideră că acest fenomen le afectează în mod semificativ nivelul de trai.
Aproximativ jumătate dintre subiecții cercetării (52%) spun că nu cunosc acțiuni de combatere a contrabandei, iar dintre cei care oferă un răspuns cu privire la acest subiect, cei mai mulți fac referire la acțiunile de control, razii și verificări (23%).
Ne vedem și pe Facebook!
Leave a Reply